Auto-moto,

Vyberáme zimné pneumatiky – Recenzie 10 najlepších

Každý zodpovedný vodič automobilu by mal s nadchádzajúcim zimným obdobím svoje vozidlo prezuť na zimné pneumatiky. Zo zákona je povinnosť mať zimné pneu od 1. novembra do 31 marca, ak sa na ceste vytvorí súvislá vrstva snehu, ľadu, námrazy, alebo ak sa to nechá predpokladať.

Zimné pneumatiky, rovnako ako letné pneumatiky, sú určené vyložene pre dané ročné obdobie. Istou alternatívou dvoma sadám môžu byť univerzálne pneumatiky, ktoré sa však vyplatí úplne minimálnemu počtu šoférov a o dôvodoch sa zmieňujeme v nákupnom radcovi. Vybrať zimné gumy na auto nemusí byť žiadna veľká veda, stačí sa orientovať v základných parametroch a mať predstavu, čo od nich žiadate.

Pneumatiky všeobecne, vrátane tých zimných, sa vyberajú v prvom rade podľa toho, aké máte na aute kolesá. Povolené rozmery sú tiež vyhľadateľné vo veľkom technickom preukaze a verte, že sa oplatí obúvať len a práve tie, ktoré smiete na vašom vozidle používať. V prípade technickej kontroly, alebo poistnej udalosti, sa táto vec starostlivo kontroluje.

V závislosti od typu vozidla sa pneumatika vyberá podľa veľkosti ráfika, šírky poťažmo profilu pneumatiky. Zimné pneumatiky sú tiež opatrené energetickým štítkom, ktorý však nemusí hovoriť veľa o samotných vlastnostiach. Sú na ňom údaje úspornosť paliva, priľnavosť za mokra a hlučnosť.

Pri výbere je dobré zohľadňovať tiež prostredie, v ktorom najčastejšie jazdíte. Iné budú vhodné pre vodičov pohybujúce sa na horách a iné pre vozidlá jazdiace prevažne v meste, kde namiesto snehu prevláda brečka a voda. Na základe parametrov, testov a používateľských skúseností sme pripravili výber zahŕňajúce najlepšie zimné pneumatiky a ich recenzie.

Najlepšie zimné pneumatiky – TOP 10

V tabuľke je výber 10 najlepších zimných pneumatík z testov a hodnotenia pre rok 2018.

VzhľadModelNáš výber pre kategóriuÚspora palivaPriľnavosť za mokra 
Goodyear UltraGrip 9Malá osobné autá (R14)EB
Hankook W452 i*cept RS2Malá osobné autá (R14)FC
Barum Polaris 5Menšie stredné vozy (R15)CC
Kleber Krisalp HP3Menšie stredné vozy (R15)EB
Continental WinterContact TS860Stredná trieda (R16)CB
Michelin ALPIN 6Stredná trieda (R16)CB
Dunlop Winter Sport 5SUVCB
Nokian WR D4Väčšia stredná trieda (R17)CA
Matador MP92 Sibir SnowVeľké autá (R18)FC
Pirelli Winter 210 SottoZero IIVeľké autá (R18)EC

Porovnanie parametrov

 Goodyear UltraGrip 9Hankook W452 i*cept RS2Barum Polaris 5Kleber Krisalp HP3Continental WinterContact TS860Michelin ALPIN 6Dunlop Winter Sport 5Nokian WR D4Matador MP92 Sibir SnowPirelli Winter 210 SottoZero II
Model185/60 R14 82T185/60 R14 82T195/65 R15 91T195/65 R15 91T205/55 R16 91H205/55/ R16 91H205/55 R16 91H225/50 R17 98H225/40 R18 92V245/50 R18 100H
Hlučnosť68 dB71 dB72 dB69 dB72 dB69 dB69 dB69 dB71 dB72 dB
ViacViacViacViacViacViacViacViacViacViac

Recenzie 10 zimných pneumatík

Goodyear UltraGrip 9

Goodyear UltraGrip 9 recenzie

Kvalitné zimné pneumatiky Goodyear UltraGrip 9 sú najnovším zástupcom úspešného radu tohto svetového výrobcu a o úspechu tejto rady hovorí 7 miliónov obutých vozidiel za posledné tri roky. Pneumatika je určená pre malé až stredné vozidla, tomu zodpovedá aj naše zaradenie v tabuľke. Tento model má konkrétny rozmer 185/60 R14 s rýchlostným indexom T (190 km/h) a nosnosťou 475 Kg (index 82).

Z energetického štítku sa o pneumatike dozvieme veľmi dobrú úroveň hlučnosti 68 dB, dobrú priľnavosť za mokra B a ľahko horšie úsporu paliva E. Jej vlastnosti sú však veľmi dobré, má vylepšenú výkonnosť na snehu a lamely s okrajmi behúňa sú vyrobené pre čo najlepší odozvu pri akceleráciu, brzdenie i zatáčaní.

Okrem spomínaného rozmeru je pneumatika k dostaniu v širokom rozsahu ďalších rozmerov, a to aj na väčšie vozidlá strednej triedy. Rovnako ju možno použiť aj na dnes toľko populárne automobily typu SUV. V závislosti na konkrétnom rozmere má pneumatika UltraGrip 9 novo dva typy dezénov, aby sa dosiahli čo najlepšie výsledky na rôzne veľkých ráfikoch.

Lety osvedčená kvalita radu UltraGrip, nízka hlučnosť

Slabší trieda palivovej úspornosti

Hankook W452 i*cept RS2

Hankook W452 i*cept RS2 recenzie

Lacné zimné pneumatiky Hankook W452 i*cept RS2 sme do recenzie zaradili v rozmere pre malé osobné autá, pre ktoré sú jej parametre úplne v poriadku. Zimné pneu 185/60 R14 má rýchlostný index T a váhový index 82, úplne teda vyhovuje potrebám, ktoré sú v tejto kategórii vozidiel potreba.

Pneumatiky majú optimalizovaný tvar dezénu pre ideálne výkon na snehu a dezén pneumatiky má dostatočný počet drážok, ktoré slúžia pre odvod vody a roztápajúceho sa snehu. Priečne drážky pomáhajú lepšej priľnavosti, čo v praxi znamená predajte hlavne akvaplaningu. Materiál, z ktorého sú vyrobené, obsahuje prímes siliky, čím zvyšuje samotnú priľnavosť.

Ak sa na zimnú pneumatiku Hankook zameriame optikou štítka, zistíme, že v porovnaní dosahuje mierne horších parametrov. Valivý odpor, respektíve trieda palivovej účinnosti má hodnotu F, trieda priľnavosti je C a tiež hlučnosť je mierne vyššia s hodnotou 71 dB.

Dobrý pomer cena/výkon

V porovnaní ľahko horšie parametre

Barum Polaris 5

Barum Polaris 5 recenzie

Barum Polaris 5 sú najlepšie zimné pneumatiky, ktoré tento výrobca kedy uviedol na trh. Ide o novinku a nástupcu obľúbených Barum Polaris 3, ktoré sú týmto modelom nahradené. Ako býva zvykom, Barum je ponúka v celej škále parametrov a svoj rozmer si nájde ako majiteľ malého osobného vozidla, tak majiteľ SUV, alebo vozidla vyššej strednej triedy.

Táto konkrétna zimná pneu 195/65 R15 91T dosahuje na energetickom štítku len priemerných hodnôt, ako je však známe z predošlej generácie, jazdné vlastnosti má veľmi dobré. Úspornosťou paliva sa radí do kategórie C, brzdnou dráhou na mokrom povrchu do kategórie C a hlučnosť je priemerných 72 dB.

Pokročilý dizajn pneumatiky vychádza z úspešnej predošlej generácie, a ešte viac sa zdokonalil pre mierne zimy, ktoré sú pre naše územie typické. Pneumatika tak skvele odvádza vodu a rozhodne sa nestratí ani na čerstvo napadanom snehu. Prvé skúsenosti spotrebiteľov jasne dokazujú nízku hlučnosť a výborné jazdné vlastnosti.

Skvelý pomer cena/výkon

Hodnota priľnavosti za mokra C

Kleber Krisalp HP3

Kleber Krisalp HP3 recenzie

Zimné pneumatiky Kleber Krisalp HP3 sa veľmi dobre umiestnili v teste ADAC a nechala za sebou modely slávnych značiek, ktoré sú o dosť drahšie. Oproti predchádzajúcej generácii sa zlepšila ich brzdná dráha, novo má priľnavosť za mokra hodnotu B, čím sa radí medzi prémiové zimné pneumatiky.

V našom porovnaní sme vybrali typ 195/65 R15, ktorý je ideálny pre menšie vozidlá strednej triedy. Ako veľmi dobrú možno považovať aj hodnotu valivého odporu, ktorý ovplyvňuje spotrebu, spadá do kategórie E. Aj samotná hlučnosť patrí s 69 dB medzi to lepšie, čo je možné v súčasnej dobe zaobstarať. Rýchlostný index má pneumatika T, teda do 190 km/h a index nosnosti 91, čo zodpovedá zaťaženiu 615 Kg.

Pneumatiky sú označené bežným M + S a okrem toho tiež 3PMSF. Značenie o pneumatike hovorí, že dosahuje tiež veľmi dobré výsledky vo vysokohorských podmienkach, na zaviatych cestách čerstvým snehom, alebo na nebezpečné ľadovca. Okrem spomínaného rozmeru možno pneumatiku zaobstarať aj v rade ďalších.

Veľmi dobré hodnotenie ADAC, priľnavosť za mokra B

Valivý odpor v kategórii E

Continental WinterContact TS860

Continental WinterContact TS860 recenzie

Zimné pneumatiky 205/55 R16 značky Continental a modelu WinterContact TS860 patrí medzi najlepšie hodnotené zimné pneu súčasnosti. Jej určenie je pre kompaktné a stredne veľké vozidlá, takže pokrýva väčšinu vozového parku súkromných osôb. Pneumatika má výborné brzdné vlastnosti ako na snehu, ľade, tak aj vode, čomu zodpovedá hodnota na energetickom štítku B.

Úspora paliva čiže úroveň valivého odporu je tiež na veľmi dobrej hodnote, tentoraz C a hodnota vonkajšej hlučnosti pneumatiky je jedinou vecou, ktorá by mohla byť nižšia – činí 72 dB. Tento konkrétny model má rýchlostný limit 210 km/h a index nosnosti 91, teda maximálne možné zaťaženie až 615 kilogramami.

Pneumatiky Continental sú známe pre svoje vyspelé technológie, ktoré sú prítomné aj tu. Spomenieme technológiu Cool Chili, ktorá je zárukou vysokej priľnavosti nehľadiac na aktuálnych podmienkach, technológiu Liquid Layer Drainage pre výborný odvod vody a topiaceho sa snehu, alebo technológii Snow Curve+, ktorá zlepšuje trakciu a priľnavosť na zasneženej vozovke.

Výborné vlastnosti, najnovšie technológie a inovácie

Vonkajšia hlučnosť pneu 72 dB

Michelin ALPIN 6

Michelin ALPIN 6 recenzie

Zimné pneumatiky Michelin ALPIN 6 sme vybrali v rozmere pre automobily strednej triedy, 205/55 R16 tak obujete na koleso auta s veľkosťou 16 palcov s šírkou ráfika 205 mm. Medzi ďalšie údaje patrí rýchlostný limit H a index zaťaženia 91, čo je teda 210 km/h, respektíve zaťaženie 615 Kg.

Jedná sa o veľmi obľúbený model vyššej triedy pneumatík, ktorý zaistí výbornú bezpečnosť, a to aj po dlho dobu ich používania. Výrobca dbal na čo najmenší rozdiel v jazdných vlastnostiach po čas schádzaní vzorky, túto technológiu nazval Michelin EverGrip. S postupným splavovaním dezénu vznikajú drážky nové, zatiaľ čo tie staré sa rozširujú.

Najnovšia generácia zmesi gumy poskytuje tie najlepšie výkony v zimnom prostredí, či už ide o priľnavosť na snehu, na brečke, alebo na vode. Podľa energetického štítku je úspornosť paliva na skvelé hodnote C, priľnavosť za mokra na hodnote B a hlučnosť činí iba 69 dB. Skvele si tiež pneumatika vedie vo všetkých nezávislých porovnávacích testoch.

Skvelé jazdné i ekonomické parametre

Vyššia obstarávacia cena

Dunlop Winter Sport 5

Dunlop Winter Sport 5 recenzie

Zimné pneumatiky Dunlop Winter Sport 5 sa radí do kategórie SUV, alebo aj do kategórie off-road pneumatík. Nie sú naopak vhodné pre dodávky. Pre osobné vozidlá ponúka výrobca širokú škálu rozmerov, vyberie si väčšina vodičov. Dunlop Winter Sport 5 sa radí po boku tých najlepších zimných pneumatík, zodpovedá tomu aj energetický štítok.

Ten udáva priľnavosť za mokra hodnotou B a valivý odpor hodnotou C. Aj hlučnosť je na príjemne nízkej hladine a to 69 dB. Pneumatika kopíruje najnovšie trendy vo vývoji zimných pneu, ponúka Východiskom je systém mnohonásobnej, zmes s obsahom Silica-Plus, alebo praktické drážky v tvare V, ktoré vytvára jemnú sieť pre dobrú priľnavosť na snehu.

Inžinieri dokázali optimálne rozložiť váhu na pneumatike, čo viedlo k nižšiemu valivému odporu a tým pádom k úspore paliva. Pneumatika funguje skvele aj na vode, v blate a na mokrom povrchu. Drážky sú dostatočne hlboké a odvádzanie vody je tak veľmi efektívna. Tento konkrétny model Dunlop 205/55 R16 91H má rýchlostný limit do 210 km/h a nosnosť 615 Kg, čo pre väčšinu SUV bohato postačuje.

Výborné jazdné vlastnosti na suchu, vode, ľadu aj snehu, spotreba ako s letnými pneu

V prvých stovkách km môže byť vyššia hlučnosť

Nokian WR D4

Nokian WR D4 recenzie

Zimné pneumatiky Nokian WR D4 sú nástupcom výborné Nokian WR D3, ktorá za niekoľko rokov jej predaja získala celý rad ocenení a vyhrala nejeden test pneumatík. Ako bolo spomenuté vychádza zo svojho predchodcu a doplňuje určité prvky z pneumatiky WR A3, čo konkrétne znamená iné použitie lamiel na krajoch dezénu.

Vďaka výbornej práci vo vývoji je Nokian WR D4 prvou pneumatikou na svete, ktorá dokázala splniť najprísnejšie parameter A v priľnavosti. Pre porovnanie je to z 80 kilometrovej rýchlosti kratšia brzdná dráha až o 3 metre, než majú konkurenčné modely s hodnotou B. Pneumatika má smerový dezén a drážky na odvod vody sú leštené, aby bol odvod čo najefektívnejší.

Výrobca vylepšil tiež technológiu Nokian Block Optimized Siping, ktorá zaisťuje výbornú stabilitu, priľnavosť a ovládateľnosť na všetkých povrchoch. Má tiež príjemne nízku hlučnosť 69 dB a trieda palivovej účinnosti je C. Náš výber tejto pneumatiky je pre väčšiu stredné vozidlá s priemerom ráfika 17 palcov. Jedná sa konkrétne o model 225/50 R17 98H, ktorá má povýšenou nosnosť na 750 Kg.

Najlepšie priľnavosť za mokra – trieda A, leštené drážky na odvod vody

Vyššia obstarávacia cena

Matador MP92 Sibir Snow

Matador MP92 Sibir Snow recenzie

Lacné zimné pneumatiky pre veľké vozidlá Matador MP92 Sibir Snow majú rozmer 225/40 R18 a parametre 92W. To znamená rýchlostný index do 240 km/h a nosnosť až 630 Kg. V súvislosti s ponukou takto veľkých pneumatík sa jedná o veľmi dobré pneu takto veľkého rozmeru, a navyše s vysokým rýchlostným indexom.

Z energetického štítku sa dozvieme hlučnosť o hodnote 71 dB, ľahko horší valivý odpor o hodnote F a priemernú priľnavosť na mokrej vozovke o hodnoty C. Pneumatika sa ďalej ponúka aj na disky 15, 16 i 17 palcové a v šírke až v 40 tich rozmeroch. Pneumatiky majú optimálnu tuhosť, ktorá je kompromisom medzi pohodlnosťou a bezpečnosťou.

Firmou Matador vyvinutý systém dezénu Zig-Zag dosahuje výborné výsledky na zasneženej ceste, a to ako v akcelerácii, tak pri brzdení. Optimalizovaná tuhosť dezénu a lamelovanie spolu s rozdielnou veľkosťou dezénových blokov majú za následok nižšiu úbytok vzorky opotrebením a tiež menšiu hlučnosť.

Vysoký rýchlostný index V – 240 km/h

Horšie hodnota valivého odporu F

Pirelli Winter 210 SottoZero II

Pirelli Winter 210 SottoZero II recenzie

Pirelli Winter 210 SottoZero II patrí medzi drahšie pneu, ponúka však veľmi dobré vlastnosti, ktoré dokazujú aj nezávislé testy ADAC, alebo Autobild. Tieto pneumatiky vám tiež ušetrí veľa starostí, pretože ide o zimné pneumatiky Runflat, ktoré pri defekte, alebo strate tlaku sa úplne nezbortí, ale stále poskytnú oporu pre dôjdete na bezpečné miesto.

Pneumatika je ideálna na športové vozidlá, výkonné limuzíny a kombi. Vďaka slušné nosnosti 800 kg (index nosnosti 100) je ju možné obuť aj na dodávky. Vybraný model má parametre 245/50 R18 100H, čo hovorí, že je pneumatika vhodná na 18 palcové kolesá a rýchlostný index je do rýchlosti 210 km/h.

Pirelli Winter 210 SottoZero II majú dobrý valivý odpor, ktorý sa radí do kategórie E, sú veľmi dobre odolné voči aquaplaningu a sú dobre ovládateľné aj vo vyšších rýchlostiach. Výborná je tiež trakcia a brzdenie na čerstvom, alebo hlbokom snehu. Vonkajšia hlučnosť pneumatiky je 72 dB a priľnavosť za mokra je v triede C. Spomenieme ešte technológiu Sottozero, ktorá svojím vzorkou zaisťuje vysokú bezpečnosť a tiež radosť z jazdy.

Pneumatiky Runflat, vysoká nosnosť, ideálny aj pre dodávky

Vyššia obstarávacia cena

Ako vybrať zimné pneumatiky

Kvalitné zimné pneumatiky by mali byť jednoznačne obstarávané od popredných známych výrobcov, od ktorých máte istotu, že budú fungovať tak, ako očakávate. U menej známych výrobcov túto istotu často nemôžete mať, pretože dochádza k úspore na vstupných materiáloch, k menej presné technológiu výroby a stretnúť sa možno tiež s chybami, ktoré sa môžu prejaviť až pri vyšších rýchlostiach. Typicky sa jedná o hádzanie kolesá, vibrácie a podobne. Pneumatiky sú veľmi dôležitou časťou auta, a preto sa oplatí kupovať je od overených výrobcov.

Parametre

Každá pneumatika sa vyberá podľa základných parametrov, ktoré nám hovoria, či je pneu pre vaše vozidlo vhodná, alebo nie. Vo veľkom technickom preukaze sú povolené rozmery pneumatík vypísané a je dobré sa podľa nich riadiť. Parameter môže vyzerať napríklad takto 205/55 R16 91H a hovorí nám nasledujúce.

205/55

Číslo 205 je nominálna šírka pneumatiky v milimetroch a číslo za lomkou, 55, je pomer nominálnej výšky pneu k nominálnej šírke v percentách. Druhý parameter sa tiež často nazýva ako profil pneumatiky, či výška pneumatiky. Čím je profil vyššia, tým lepšie tlmí nerovnosti. Užšie pneumatiky lepšie zvládajú aquaplaning, zatiaľ čo širší majú lepšiu priľnavosť.

R16

Písmeno R nám hovorí, že sa jedná o konštrukciu radiálne, možno sa aj v menšom počte stretnúť s písmenom D, to sú pneumatiky diagonálne. Číslice za písmenom v tomto prípade 16 udáva nominálna priemer disku vyjadreného v palcoch. Najčastejšie sa u osobných automobilov stretávame s diskami o veľkosti 14 – 18 palcov, luxusné vozidlá môžu mať kolesá, poťažmo pneumatiky, ešte väčší.

91H

Posledná časť parametra nám hovorí, do akého indexu nosnosti a rýchlostného indexu model patrí. 91H konkrétne znamená prípustné zaťaženie na pneu 615 Kg a rýchlostný maximálny limit pneumatiky 210 km/h. Index nosnosti sa značí číslicou od 70 do 119, rýchlostný index sa značí písmenom a to od limitu 90 km/h (index G) až po 300 km/h (index Y).

Energetický štítok pneumatiky

Energetický štítok je povinnou súčasťou každej novej predávané pneumatiky a ako názov sám hovorí, zohľadňujú sa v ňom hlavne energetická úspora. Má za úlohu znižovať záťaž na životné prostredie, nie hodnotiť vlastnosti modelu. Pri výbere je dobré k týmto parametrom prizerať, celkový obrázok si z neho však o pneu robiť nedá.

Energetický štítok obsahuje tri údaje. Prvým je vonkajšie hlučnosť pneumatiky čiže trieda vonkajšieho hluku valenia. Ikona zobrazuje tri stavy s tým, že priemerne sa hlučnosť pohybuje okolo 70dB. Druhým údajom je trieda priľnavosti na mokrom povrchu, ktorá vypovedá o brzdnej dráhe na mokrom povrchu a posledný informácií je trieda palivovej účinnosti čiže valivý odpor.

Technológie a nezávislé testy

Každým rokom pribúdajú do praxe nové technológie, vylepšené zmesi a ďalšie veci, ktoré pozitívne ovplyvňujú jazdné vlastnosti. Testovaním nových pneumatík sa venuje nespočet novinárskych redakcií a renomovaných inštitúcií. Tými najhlavnejším je ADAC, Autobild, alebo autoklub ČR. Všeličo o konkrétnej pneumatike vypovedajú aj recenzie spotrebiteľov, ktorí ju vlastnia. Na objektívne hodnotenie sa však potrebné si vždy aspoň sezónu počkať, ak ide o úplnú novinku.

Prečo sa vyhnúť univerzálnym pneumatikám

Univerzálne pneumatiky sú často skloňujú ako rozumná alternatíva pre prevádzku ako v lete, tak v zime. Nedosahujú však ani v jednej sezóne tak dobré výsledky, ako pneumatiky zimné a letné. Navyše niektoré univerzálne pneumatiky ani nemožno oficiálne v zime prevádzkovať, dozviete sa to tak, že na sebe majú iba označenie M + S. Zimná pneumatika má na sebe symbol snehovej vločky, a práve tá nám hovorí, že je pneumatika vhodná pre zimnú prevádzku.

Univerzálna pneumatika sa opotrebováva raz tak rýchlo, ako keď vlastníte sadu letných a zimných pneu. Náklady sú teda minimálne rovnaké, často však naopak vyššie, pretože univerzálny bývajú drahšie než priemerné letné a zimné. Oplatí sa teda len a len pre osoby s úplne minimálnym ročným nájazdom, typicky len niekoľko tisíc kilometrov.

Lepšie vzorka patrí vždy na zadnú nápravu

Pneumatika sa na nápravách schádza nerovnomerne a platí, že rýchlejšie miznú vzorka vždy z hnanej nápravy, čo býva u väčšiny automobilov tá predná. Stáva sa, že po určitom zídenia predných pneumatík vodiči kolesá vymení za zadné, aby sa úbytok vzorky dorovnal, je to však veľká chyba. Lepšie vzorka by mala byť vždy na zadnej náprave, kde sú potrebné jej lepšie jazdné vlastnosti. Ak sa v kritickej situácii auto dostane do šmyku, šmyk predných kolies je ďaleko lepšie zvládnuteľný, než šmyk kolies zadných, a preto je viac než vhodné, aby práve zadné kolesá mali čo najlepšie jazdné vlastnosti, poťažmo teda lepšie vzorku než predná náprava.

Vyberáme zimné pneumatiky – Recenzie 10 najlepších
4.5 (90.53%) 19 votes