Šport a outdoor,

Vyberáme elektrobicykel – Recenzie 10 najlepších

Prvý elektrický bicykel, tak ako ho teraz poznáme, nie je nijako starým vynálezom, od prvých modelov však súčasná produkcia ušla dlhú cestu. K dispozícii sú typy do terénu, do mesta, skladacie aj modely určené priamo pre ženy. Rozhodne neplatí, že elektrobicykel je doménou starších ľudí, dôchodcov, ktorí ho používajú ako veľmi efektívny dopravný prostriedok. Stále viac elektrobicyklov si kupujú aj športovci s veľmi dobrou fyzičkou aj mladí ľudia, vrátane mileniálů.

Elektro bicykel kedysi býval terčom posmechu, stigmou, a to hlavne u ľudí, ktorí na ňom nikdy nejazdili. Predaje bicyklov na elektrický pohon v niektorých štátoch Európy dosahujú polovice celkového predaja bicyklov a optimisti sa nebojí tvrdiť, že príde doba, kedy sa budú predávať aj viac než klasické bicykle.

E-bike je skrátka dopravný prostriedok, ktorý v každej situácii skvalitňuje život a dáva nový rozmer trávenia voľného času. Skladací či mestský elektrobicykel zrýchli čas premiestňovanie sa z bodu A do bodu B a vďaka pomoci elektromotora sa počas cesty výrazne menej spotíte. Horský elektrobicykel zase rozšíri možnosti, kam až sa v teréne dostanete, čoho s obľubou využívajú športovci, ktorí si tak môžu užiť dvakrát až trikrát dlhšia trail, než na klasickom horskom bicykli.

Tou najväčšou kategóriou ľudí, ktorým elektrobicykel skvalitňuje život, sú starší ľudia, alebo ľudia chorí či s obmedzenou hybnosťou. Práve tí sa vďaka nemu pozrú tam, kam by sa už nikdy nepozreli a to je na tom celom to najúžasnejšie. Typickým príkladom sú dôchodcovia na elektrobicykli prekonávajúci vzdialenosti 80 km denne, alebo užívajúci si krás prírody v horách. Na základe parametrov, testov a používateľských skúseností sme pripravili výber zahŕňajúce najlepšie elektrobicykle a ich recenzie.

Najlepšie elektrobicykle – TOP 10

V tabuľke je výber 10 najlepších elektrobicyklov z testov a hodnotení pre rok 2019.

VzhľadModelTyp bicyklaMaximálny dojazdBatéria 
Crussis e-Guera 7.4-S 2019Horský150 km630 Wh
Leader Fox Altar 2018Horský120 km576 Wh
Apache Hawk MX 2018Horský130 km468 Wh
Lectron Montana RSX 2018Horský150 km629 Wh
Devron 26122 2018Mestský110 km468 Wh
Crussis e-City 1.8 2018Mestský110 km600 Wh
Apache Tanka 2018Mestský70 km378 Wh
Devron 20122 20" 2017Skladací50 km316 Wh
Leader fox Tifton 2018Skladací120 km576 Wh
Crussis e-Cross 7.4 2019Crossový120 km522 Wh

Porovnanie parametrov

 Crussis e-Guera 7.4-S 2019Leader Fox Altar 2018Apache Hawk MX 2018Lectron Montana RSX 2018Devron 26122 2018Crussis e-City 1.8 2018Apache Tanka 2018Devron 20122 20" 2017Leader fox Tifton 2018Crussis e-Cross 7.4 2019
Max. výkon elektromotora500 W350 W250 W800 W250 W500 W250 W250 W350 W500 W
Umiestnenie elektromotoraStredovéStredovéStredovéV zadnom koleseV zadnom koleseV zadnom koleseV zadnom koleseV zadnom koleseV zadnom koleseStredové
Hmotnosť21 kg23 kg22,3 kg22 kg25,1 kg22,5 kg24,5 kg19,3 kg-22 kg
Veľkosť kolies27,5"29"29"27,5"26"26"26"20"20"28,5"
ViacViacViacViacViacViacViacViacViacViac

Recenzie 10 elektrobicyklov

Crussis e-Guera 7.4-S 2019

Crussis e-Guera 7.4-S 2019 recenzie

Elektrobicykel Crussis e-Guera 7.4-S 2019 je výborný model horského bicykla v modelovej rade roku 2019, ktoré zaujme skvelým pomerom ceny a výkonu. Ponúka moderný dizajn, čiastočne integrovanú batériu do rámu, farebný ovládací display a len kvalitné komponenty. Elektromotor Bafang MAX drive má zo zákona povolený výkon 250 W, ktorý v náročných podmienkach môže krátkodobo poskytnúť výkon až 500 W.

Po odbornom zásahu možno výkon na túto hodnotu aj trvalo zvýšiť, potom už ale nesmie byť bicykel prevádzkovaný na pozemných komunikáciách. Motor je umiestnený v strede bicykla, vďaka čomu poskytuje ideálne rozvrhnutie hmotnosti. Prevody sú vďaka tomu však obmedzené len na zadnej prehadzovanie, ktoré však poskytuje dostatočný počet prevodových stupňov, a to 9.

Veľkosť kolies je 27,5 palca, čo je ideálna veľkosť vzhľadom k rýchlosti bicykla, i jeho obratnosti. Batéria s kapacitou 630 Wh dokáže bicykel poháňať až 150 kilometrov a do plnej kapacity sa rýchlo nabije vďaka 2Ah nabíjačke. Hmotnosť bicykla je len 21 kilogramov a maximálne prípustné zaťaženie je 120 kg. Riadiaca jednotka má 5 stupňov asistencie a nechýba ani asistent chôdze, ktorý bicykel sám vezie pomalou rýchlosťou, napríklad pri tlačení bicykla do kopca.

Výkonná batéria Samsung s kapacitou 17,5 Ah (630 Wh), dojazd až 150 km, nízka hmotnosť

Kvôli stredovému motoru prevody len na zadnom kolese

Leader Fox Altar 2018

Leader Fox Altar 2018 recenzie

Za najlepší elektrobicykel súčasnosti je vďaka nízkej cene a kvalitnej technike považovaný model Altar 2018, od známeho výrobcu bicyklov Leader Fox. Má výkonný elektromotor Bafang, ktorý v špičke dokáže dodávať výkon až 350 W. Batéria LG oproti predchádzajúcej generácii tohto modelu je vylepšená a poskytuje kapacitu 16 Ah, čiže 576 Wh. Je čiastočne zabudovaná do rámu bicykla a prirodzene pekne s ním splynie.

Motor je umiestnený v stredovej časti medzi šľapkami, čo je najväčšou výhodou tohto modelu. V tejto cenovej hladine sa väčšinou pohybujú kolesá, ktoré majú motor umiestnený v zadnom náboji. Uprostred riadidiel nájdeme veľký LCD display, ktorý prehľadne zobrazuje všetky dôležité informácie, ako je stav batérie, aktuálny stupeň pomôcť, alebo rýchlosť.

Ďalším dôvodom na obstaranie tohto modelu sú veľká, 29″ kolesá, ktorá oproti menším v teréne lepšie zvládajú nerovnosti a sú rýchlejšie. Elektrobicykel má odpružené prednej vidlice so zdvihom 100 mm a na zadnom prehadzovacou kolese je k dispozícii 9 prevodových stupňov. Zadné prehadzovačka i radenie sú od známeho výrobcu Shimano, rovnako tak ako hydraulické kotúčové brzdy, ktoré sú na oboch kolesách.

Stredové umiestnenie výkonného motora, slušná kapacita batérie, výborný pomer cena/výkon

Kvôli stredovému motoru prevody len na zadnom kolese

Apache Hawk MX 2018

Apache Hawk MX 2018 recenzie

Elektro bicykel Apache Hawk MX 2018 je ďalším veľmi vydareným a obľúbeným modelom určeným najmä do lesa, alebo do náročnejšieho terénu. Hliníkový rám má športovo ladenú geometriu a čiastočne je v ňom zabudovaná batéria LG. Práve táto batéria patrí pravdepodobne k jedinej slabší stránke tohto inak podareného elektrobicykla, lebo má kapacitu 13 Ah, teda 468 Wh. U konkurencie možno v rovnakej cenovej hladine zaobstarať obdobné bicykle s batériou výkonnejšiou.

Aj cez to je však udávaný dojazd veľmi slušný, atakujúci hranicu 130 kilometrov. Model môžete kúpiť v dvoch veľkostiach rámu, vo veľkosti buď 19″, alebo 21″. Kolesá sú veľká, dobre zdolávajú nerovnosti a sú aj rýchla, ich veľkosť je 29″. Na riadidlách je prehľadný farebný LCD display, brzdy a ovládač zadné prehadzovačky, ktorá poskytne až 10 rýchlostných prevodov.

Predná vidlica SR Suntour XCR 32 AIR RL-R má pre zvýšené pohodlie vytiahnuté zamykanie na riadidlá, túto možnosť oceníte predovšetkým ak idete na ceste. Väčšina funkčných komponentov je výroby Shimano, čo im predurčuje dlhú životnosť a prvotriedny funkčnosť. Elektromotor Bafang je umiestnený v strede bicykla a vďaka tomu ponúka ideálne rozloženie váhy aj plynulý, prirodzený a tichý chod.

Výborný pomer ceny a techniky, 29 palcové kolesá, stredový motor Bafang MaxDrive

Slabší 13 Ah batéria LG

Lectron Montana RSX 2018

Lectron Montana RSX 2018 recenzie

Horský elektrobicykel Lectron Montana RSX 2018 spĺňa všetky požiadavky, ktoré by ste ako hobby jazdec na svoj terénny elektrický bicykel mohol klásť. V prvom rade je príjemná jeho obstarávacia cena, ktorá sa radí v rámci týchto modelov k nižším. Daňou za ňu je však umiestnenie elektromotora, ktoré je v zadnom kolese. Rozvrhnutie hmotnosti teda nie je ideálny, za to je však elektromotor 8FUN veľmi silný a v špičke môže poskytnúť výkon až 800 W.

Model sa dodáva s dvomi typmi batérií, silnejšie a slabšie. Slabšia verzia ponúkne 13 Ah a silnejší 17 Ah, čo je po prevedení veľmi slušných 629 Wh. Je čiastočne zakomponovaná do rámu bicykla a minimálne ruší celkový dojem. Maximálna rýchlosť, do ktorej elektromotor pomáha, je vyhláškou obmedzená na 25 km/h, možno ju však dodatočne zvýšiť (potom sa už koleso nesmie prevádzkovať na verejných komunikáciách).

Asistent šliapania má celkom sedem stupňov regulácie, nechýba ani walk režim a všetko sa prehľadne zobrazuje na LCD displeji. Kolesá majú priemer 27,5 palca, čo je rozumný kompromis ako pre terén, tak pre ceste. Predná vidlica je samozrejme odpružená a uzamykateľná, brzdy sú hydraulické a teda vysoko výkonné. Poteší slušný dojazd 150 kilometrov, celkom 27 prevodových stupňov a rýchle nabíjanie, ktoré s dodávanou inteligentnou nabíjačkou trvá 4 – 6 hodín.

Silný odľahčený elektromotor 8FUN s maximálnym výkonom až 800 W

Motor umiestnený v zadnom náboji kolesa

Devron 26122 2018

Devron 26122 2018 recenzie

Mestský elektrobicykel Devron 26122 v modelovej rade 2018 je veľmi podarený bicykel určené pre dospelých i seniorov na cestovanie po meste, alebo na výlety po spevnených cestách. Vyššie pohodlie práve na nekvalitnom povrchu zaisťuje predná odpružená vidlica, ktorá má zdvih 40 milimetrov a je od výrobcu SR Suntour. Maximálna dojazd tohto elektrobicykla je 110 kilometrov, čo pre prostredie, kde sa bude každodenne pohybovať, úplne stačí.

Batéria je šikovne umiestnená pod nosičom, ktorý je praktický a má nosnosť až 25 kilogramov. Rám je šikovne profilovaný tak, aby sa na elektrický bicykel nastupovalo dobre ako mužom, tak aj ženám. Elektromotor je umiestnený v náboji zadného kolesa a má štandardný výkon 250 W. Vyrobila ho osvedčená firma Bafang, zatiaľ čo o výrobu batérie sa postarala firma Phylion a má kapacitu 13 Ah, čiže 468 Wh.

Hmotnosť bicykla je pomerne vyšších 25,1 kilogramov, za tým je však čiastočne bohatá výbava, ktorá sa s týmto okolo spája. Nájdeme na neho blatníky, svetla aj už spomínaný nosič. Prehadzovačka poskytuje 7 prevodových stupňov a celková nosnosť bicykla je 120 kilogramov. Kolesá majú veľkosť 26 palcov, čo je pre bezproblémový pohyb po meste úplne ideálne. Brzdy sú čeľusťové, nemajú teda taký brzdný výkon, ako kotúčové a je dobré s tým počítať.

Určené pre dospelých i seniorov, odpružená predná vidlica, blatníky, svetla a nosič na 25 kg

Iba čeľusťové brzdy a sedem prevodov

Crussis e-City 1.8 2018

Crussis e-City 1.8 2018 recenzie

Elektrický bicykel Crussis e-City 1.8 2018 je pomerne obľúbený model, ktorý na zákazníkov cielia atraktívnou cenou a stále dobrými technickými parametrami. Srdcom tohto mestského elektrického bicykla je elektromotor značky 8FUN so základným výkonom 250 W, ktorý dokáže dodať silu až raz takú, teda 500 W. Batéria je typu Li-Ion a má parametre 36V s kapacitou 13 Ah. Jednoduchým vynásobením získame kapacitu udávanú vo Wh, ktorá činí 468.

Maximálna udávaný dojazd činí 110 kilometrov, čo pri celodennom pohybe po meste bohato stačí aj na viac dní. Predná vidlica je odpružená pre zvýšenie komfortu na nerovnom povrchu, sedlo je dostatočne vystužené a pohodlné a zaujme tiež rám, ktorý je ako stvorený pre ženy a starších ľudí. Na bicykel sa vďaka jeho nízkemu profilu veľmi dobre nasadá.

Kolesá majú veľkosť 26 palcov a brzdy sú použité štandardné, čeľusťové. Vo výbave nechýba ani praktický nosič, pod ktorým je umiestnená výkonná batéria. Vo výbave nechýba ani blatníky, vďaka ktorým je možné bicykel používať aj v daždivom počasí. Celková nosnosť je stanovená na 120 kilogramov a čistá hmotnosť je 22,5 kg, čo je pomerne dobrá hodnota.

Nižšia obstarávacia cena, výkonný elektromotor v zadnom kolese, dojazd až 110 kilometrov

Display nezobrazuje aktuálnu rýchlosť, iba stav batérie a pomocný stupeň

Apache Tanka 2018

Apache Tanka 2018 recenzie

Populárnej mestský elektro bicykel Apache Tanka 2018 boduje svojim pomerom ceny, výbavy a kvality jazdy, vrátane zostavenia. Jedná sa o elektrobicykel osvedčeného výrobcu, ktoré pri tejto cene dokáže konkurovať aj obyčajným bicyklom bez elektromotora. Nejedná sa o žiadneho trhače asfaltu, ani o model vhodný do horského terénu. Všetko ostatné však zvláda skvele a je ideálny na každodenné používanie či už pre cestu do práce, alebo na výlety.

Celková hmotnosť modelu je 24,5 kilogramov a poteší prepracovaný hliníkový rám, ktorý je vďaka svojej ergonómii vhodný pre starších ľudí, aj ženy. Na bicykel sa teda veľmi pohodlne nasadá a pohodlná je aj samotná jazda, aj keď vidlica nedisponujú odpružením. Zapletená kolesá majú priemer 26″, prevodových stupňov nájdeme 7 a nosnosť je štandardných 120 kilogramov.

Elektromotor výrobca umiestnil do náboja zadného kolesa, čo je pri tejto obstarávacej cene naprostý štandard. Použitý bol Bafang 8FUN s halovými senzormi a výkonom 250 Wattov. Batéria je umiestnená pod sedačkou a má kapacitu 378 Wh, čo nie je príliš. Pri nákupe si tento parameter, ohlídejte, pretože sa robia aj modely, ktoré majú batériu ešte menej výkonnú. Výrobca si dal záležať na príslušenstvo, v ktorom nájdeme LED svetlomety, zadný nosič, blatníky, stojan, alebo celoplošný kryt reťaze.

Výborný pomer ceny, výbavy a jazdných vlastností, bohatá výbava vrátane osvetlenia

Slabší batéria s kapacitou 378 Wh

Devron 20122 20″ 2017

Devron 20122 20 recenzie

Bicykel na elektrický pohon Devron 20122 20″ 2017 je praktický skladací elektrobicykel, ktorý je predurčené na to, aby sa stalo vaším každodenným parťákom vo veľkomeste. Jeho hmotnosť je len 19,3 kilogramov a ľahko sa skladá aj rozkladá. Vďaka tomu s ním nie je problém nastúpiť do autobusu, metra, vlaku, alebo električky. Výkonný motor je umiestnený v náboji zadného kolesa a poskytuje maximálny možný legálny výkon 250 W.

Batériu nájdeme umiestnenou pod zadným nosičom, kde vôbec neprekáža. Jej kapacita však nie je nijako závratná, však zodpovedá kompaktným rozmerom skladacieho modelu. Jej veľkosť je 8,8 Ah, čo po prepočte zodpovedá 316 Wh. Dojazd 50 kilometrov teda neprekvapí, pre prevádzku v uliciach mesta však väčšine ľudí bohato stačí.

Kolesá sú 20″ a prevodové koleso, ktoré nájdeme len na zadnom kolese, ponúka 7 prevodových stupňov. Radenie, prehadzovačka aj kazeta sú od výrobcu Shimano, vidlica je odľahčená a vyrobená rovnako ako rám, z hliníka. Výrobca model slušne vybavil aj doplnkovú prehnanými, ktorá číta predné a zadné AXA osvetlenie, blatníky, stojan, zadný nosič a kryt reťaze. Na riadidlách je prítomný aj display, ktorý zobrazuje nastavený stupeň pomôcť, ktorý má 5 stupňov.

Skladné a kompaktné rozmery, príjemne nízka hmotnosť len 19,3 kg

Kratšie dojazd 50 km

Leader fox Tifton 2018

Leader fox Tifton 2018 recenzie

Skladací elektrobicykel Leader fox Tifton 2018 je pomerne výkonný e-bike do veľkomesta. Aj cez to, že má skladací rám a nechajú sa predpokladať isté kompromisy vo výkone, v tomto prípade ich veľa nenájdeme. Elektromotor Bafang kvôli norme EPAC EN15194 má softvérovo obmedzený výkon na 250 W, celkový jeho výkon pritom je až 350 W a skvelá je i batérie. Tá má kapacitu 16 Ah, čiže 576 Wh. Dopĺňa ju navyše nová rychlo nabíjačka, ktorá dokáže nabíjať vysokým prúdom 3A za hodinu.

Elektromotor je typicky umiestnený v náboji zadného kolesa a batériu nájdeme aj v zadnej časti, v mieste nosiča. Výrobca udáva dojazd pri ideálnych podmienkach až 120 kilometrov, čo je pri tejto konštrukcii rámu výborná hodnota. Kolesá sú malá a majú veľkosť 20 palcov. Poteší tiež prehľadný display, ktorý zobrazuje všetky potrebné údaje aj informácie nadštandardné.

Okrem aktuálnej rýchlosti je k dispozícii aj maximálna dosiahnutá rýchlosť a rýchlosť priemerná. Display zobrazuje aj prejdenej vzdialenosti a môže byť aj podsvietený, čo príde vhod najmä v noci. Zobrazuje tiež stav akumulátora a intenzitu nastavenej asistencie, ktorá má 5 stupňov, vrátane funkcie walk. Nosnosť je 100 kilogramov a poteší aj blatníky, alebo dodávané predné a zadné osvetlenie, vrátane stojane.

Výkonný skladací bicykel, dojazd až 120 km, multifunkčný farebný LCD display

Nedohledatelná hmotnosť bicykla

Crussis e-Cross 7.4 2019

Crussis e-Cross 7.4 2019 recenzie

Dámsky elektrobicykel Crussis e-Cross 7.4 2019 je do veľkej miery multifunkčný, zvláda jazdu v teréne rovnako dobre, ako jazdu po hladkom asfalte. Môžu za to predovšetkým multifunkčná crossová kolesá, ktoré majú veľkosť 28 palcov a štíhlejší šírku, než je štandardom u kolies horských. Po technickej stránke kolu nie je moc čo vytknúť a vďaka nosnosti 120 kilogramov je vhodný aj pre mužov, samozrejme teda pri zvolení správnej veľkosti rámu.

V tomto smere je model veľmi praktický a ponúka celkom 5 veľkostí, od 17″ rámu až po 21″ rám, ktorý je určený pre jedinca vysoké až 195 centimetrov. Pohonným ústrojenstvom je výkonný elektromotor Bafang MAX drive, ktorý má maximálny možný výkon 500 W. Kvôli legislatíve týkajúcej sa prevádzky na pozemných komunikácií je obmedzený na polovicu, teda 250 W.

Batéria je čiastočne zabudovaná do hliníkového rámu a má slušnú kapacitu 14,5 Ah, čo zodpovedá kapacite 522 Wh. Na jedno plné nabitie tak zvládne prejsť až 120 kilometrov, čo dostačuje väčšine jazdcom ako na dlhé výlety, tak i na pravidelné dochádzanie do práce. Hmotnosť bicykla je dobrých 22 kg, brzdy sú hydraulické a to ako v predu, tak vzadu a poteší aj praktický LCD panel. K dispozícii je 5 stupňov asistencia vrátane asistencie pri chôdzi, kedy bicykel jede bez toho aby sa muselo šliapať.

Výkonný elektrický crossový bicykel, slušný dojazd, silný elektromotor umiestnený v strede

Kvôli stredovému motoru prevody len na zadnom kolese

Ako vybrať elektrický bicykel

Výber elektrobicykla sa odvíja od toho, aké očakávania od neho máte, prípadne na čo ho chcete používať. Iný model s inými parametrami zaujíma jedinca, ktorý ho chce na každodenné dochádzanie do práce a iné bude sledovať ten, ktorý s ním chce zdolávať náročný terén v lese. Elektrické bicykle sa neustále posúvajú vpred a býva zvykom, že výrobcovia svojej modelovej rady každý rok obnovujú. Modely predošlých rokov sú potom niekedy aj výrazne lacnejšie, zatiaľ čo si zachovávajú posledné trendy a stále výbornú techniku.

Typ bicykla

Horský elektrobicykel

Horské elektrické bicykle majú spravidla tú najlepšiu a najnovšiu techniku, ktorá je k dispozícii. Preto nie náhodou práve tento typ elektrobicyklov patrí k najdrahším, kedy ich cena môže atakovať aj hranicu 10 tisíc eur. Kvalitný horský elektrobicykel by mal mať stredový motor a výkonnú batériu. Keďže sa predpokladá, že bude zdolávať vysoké kopce a náročný terén, má pevný rám, ktorý môže byť vyrobený z ľahkých a odolných materiálov. Samozrejmosťou je predná odpružená vidlica, fajnšmekri si priplatia za celoodpružený rám. Sú spravidla osadené veľkými 29 „kolesami, ktoré sú rýchlejšie a lepšie zdolávajú nerovnosti. Alternatívne môžu báť osadená aj menšie, 27,5“ kolesá, s ktorými je jazda naopak obratnejšie.

Mestský elektrobicykel

Tento typ elektrobicykla je viac než na maximálny výkon zameraný na maximálne pohodlie. Máva nižší rám, ktorý je vhodný pre ľahšie nastupovaní, širší sedačku aj anatomicky tvarovaná riadidlá smerom k jazdcovi. Batéria môže byť umiestnená na ráme, pod vertikálne pod sedačkou, alebo na nosiči a elektromotor viac ako v stredu býva umiestnený v zadnom náboji kolesa. Sú finančne dostupnejšie a ideálne na presúvanie sa po meste, medzi mestami, alebo k pravidelnému dochádzanie do práce. Vďaka výkonným batériám zvládnu aj nenáročné výlety po cyklotrasách, alebo po nenáročnom teréne. Vzhľadom k pomeru ceny a výkonu sú ideálnym prvým elektrobicyklom.

Skladací elektrobicykel

Skladací elektrický bicykel je predurčený výhradne do mesta, kde sa rýchlo stane vaším nepostrádateľným dopravným prostriedkom. Vďaka jeho skladaciemu rámu s ním ľahko nastúpite do autobusu, električky, alebo do metra. Po vystúpení ho rýchlo zložíte a môžete rýchlo a bez námahy pokračovať k vášmu cieľu. Typicky majú menšie kolesá, menšiu kapacitu batérie i menší výkon elektromotora, ktorý môže byť umiestnený ako v zadnom, tak aj v prednom kolese. Slabších technických parametrov sa však nemusíte vôbec báť, na celodenné používanie v mestskej prevádzke bohato stačí.

Elektromotor

Srdce každého elektrobicykla je elektrický motor, ktorý pomáha pri šliapaní dodávať potrebnú silu. V tejto časti proti sebe stoja dva koncepty a tom umiestnenie motora v náboji zadného kolesa a umiestnenie elektromotora v stredu šliapania. Obe technológie majú svoje výhody a nevýhody, medzi renomované dodávateľa týchto motorov patrí Bosch, Bafang, Yamaha, Shimano, alebo firma Brose.

Elektromotor v stredu bicykla

Tento systém je považovaný za lepšie, kvalitnejšie a osadzuje sa do drahších bicyklov. Ponúka lepšie vyváženie v rámci bicykla a komfortným dávkovaním výkonu. Jazdné vlastnosti sú s ním výborné, pocit z jazdy je takmer prirodzený. Tieto elektromotory sú výkonnejšie, spoľahlivé, efektívne a tiché. Podstatnou výhodou je tiež možnosť ľahkého odobraní ako predného, tak i zadného kolesa. Často sa montujú do horských elektrobicyklov a ich nevýhodou je snáď len vyššia obstarávacia cena a skrátenie doby životnosti reťaze o cca 10 – 20%.

Elektromotor v náboji zadného kolesa

Umiestnenie elektromotora v náboji zadného kolesa je v súčasnosti najrozšírenejší typ konštrukčného spracovania. Je lacnejšie, ponúka stále dostatok výkonu a jeho servis je nenáročný a lacný. Oproti stredovému pohonu je vybavený voľnobehom, kedy je možné ísť úplne bez pripojenia elektromotora, teda rovnako, ako na bežnom bicykli. Nedisponuje však tlakovým snímačom v pedáloch, čím má menšiu citlivosť pri dávkovaní výkonu a jazda nie je tak plynule prirodzená, ako v prípade elektromotora v stredu. Pri vysokom zaťažení má vyššiu hlučnosť aj vyššiu spotrebu elektrickej energie, tiež sa viac nadriete pri defekte zadného kolesa, kedy je potreba kľúč pre demontovaní zadného motora.

Batéria

Akumulátor elektrobicykla slúži na uchovanie elektrickej energie, ktorá je postupne spotrebovávaná elektromotorom. Na trhu sa vyskytujú rôzni výrobcovia, ktorí dodávajú rôzne typy batérií s rozdielnou kapacitou. Možno sa stretnúť s typmi NiMH, Li-Pol, alebo Li-Ion batériami. Ich kapacita sa najčastejšie uvádza vo watt hodinách (Wh), ktoré sú buď u batérie uvedené, alebo sa jednoducho vypočítajú vynásobením napätím batérie (štandardne 36V) a kapacitou batérie (štandardne v Ah). Batéria by sa mala počas zimnej odstávky aspoň raz za mesiac nabiť a počet nabíjacích cyklov býva 400 – 800 v závislosti od konkrétneho modelu. Kapacita batérie sa tak v závislosti na parametroch a typu bicykla pohybuje najčastejšie od 400 Wh až ku 650 Wh.

Dojazd

Udávaný dojazd sa pohybuje podľa typu bicykla od približne 70 kilometrov, až po kilometrov 150. Sú to však maximálne hodnoty, kedy elektromotor asistuje úplne minimálne. Reálny dojazd je tak do veľkej miery individuálne a vstupujú do neho premenné, ako je hmotnosť jazdca, jeho fyzická výkonnosť, náročnosť a reliéf trate, kapacita a stav pneumatík, batéria, či poveternostné podmienky.

Udáva sa tiež, že na 1 kilometer sa spotrebuje približne 4,5 Wh energie. Ak teda poznáte kapacitu batérie vyberaného bicykla, orientačné nájazd si možno ľahko spočítať. Pri normálnom nájazde sa dojazd začne skracovať približne po 4 – 6 rokoch, čo zodpovedá nájazdu zhruba 20 tisíc kilometrov. Potom je dobré batériu zaobstarať novú, alebo ju aspoň repasovať a obnoviť si tak jej pôvodnú kapacitu.

Prevody, rám, brzdy, hmotnosť

Ďalšie časti bicykla, ako je prevodové ústrojenstvo, brzdy, rám a podobne, sú do veľkej časti zhodné s bicyklom normálnym. Namáhané časti sú adekvátne vystužené a posilnené tak, aby obstáli vyššej hmotnosti bicykla a vyššie prenášané energiu. Ak je motor umiestnený v zadnom náboji, býva prevodové ústrojenstvo rovnaké ako na normálnom bicykli, prehadzovať je možné ako na zadnom, tak prednom kolese. Elektromotor v stredu bicykla umožňuje prehadzovať iba koleso zadné.

Medzi najvýkonnejšie brzdy patrí jednoznačne kotúčové, ktoré tiež väčšina súčasných bicyklov má. Rám býva často robustnejší s čiastočne, alebo kompletne integrovanou batériou. Horské elektrobicykle môžu mať tiež celoodpružený rám, ktorý v teréne zvyšuje komfort. Čo sa týka hmotnosti, tá len u veľmi málo modelov padne pod 20 kg. Typicky sa teda pohybuje nad touto hranicou a uvádza sa, že batéria s motorom pridáva priemerne navrch 7 kilogramov.

Legislatíva a odomknutie na plný výkon

Európska legislatíva, aj slovenská legislatíva obmedzujú pomoc elektromotora do rýchlosti 25 km/h a obmedzujú aj výkon elektromotora na 250 W. Je však všeobecne známe, že súčasné elektromotory, ktoré sa do elektrobicyklov montujú, sú dvakrát až trikrát výkonnejšie a majú iba softvérovo obmedzený výkon.

Existujú služby a predajcovia, ktorí vám za poplatok výkon i rýchlosť odomknú, následne však porušujete predpisy a môže byt v prípade akejkoľvek nehody automaticky označení za vinníka. Zvýšenie výkonu tiež znižuje dojazd a kapacitu batérie, preto si starostlivo rozmyslite, či vám táto úprava za prípadné problémy a zníženie dojazdu stojí.