Šport,

Airbike: Recenzie 7 najlepších

Vedľa populárnych orbitrekov, elipticalov, rotopédov a ďalších môžete vo fitness centrách stretnúť takzvaný airbike. Na prvý pohľad pripomína svojou konštrukciou klasický rotopéd, má šľapky, obvykle pohodlné sedlo a madlá. Spozorníte až pri pohľade na veľké lopatkové koleso v prednej časti stroja, o ktorom tento trenažér celý je.

Madlá sú pohyblivé a spolu so šľapkami sú spojené s lopatkovým kolesom, pohyb rúk aj nôh sa preto vždy prenáša do roztáčania lopatkového kolesa – ventilátora. Ako je na prvý pohľad zrejmé, cvičením na airbike sa aktivuje celé telo, respektíve nohy, ruky aj chrbát. Cvičenie môže byť s malou záťažou, ale aj veľmi intenzívne, a to v závislosti od vyvinutej rýchlosti.

Väčšina vzduchových rotopédov/rotopédov s ventilátorom (iné názvy pre airbike) nemá žiadnu inú reguláciu výkonu, než lopatkové koleso, ktoré vyvíja odpor. Čím je vyššia rýchlosť otáčania tohto kolesa, tým vzniká vyššia intenzita tréningu, pričom intenzita záťaže je vďaka tomuto prakticky neobmedzená. Pokiaľ vás trenažér zaujal, tak sme na základe parametrov, testov a užívateľských skúseností pripravili výber zahŕňajúci najlepšie airbiky a ich recenzie.

Airbike vs rotopéd

Aj keď sú si tieto fitness trenažéry podobné a airbike z rotopedu do veľkej miery vychádza, jedná sa vo finále o dva rozdielne trenažéry. Cvičením na airbike sa precvičujú ruky, ramená, chrbát a pochopiteľne aj nohy. Záťaž sa reguluje rýchlosťou cvičenia a tá môže byť v podstate neobmedzená. Otáčaním lopatkového kolesa vzniká jednak príjemný vetrík, ktorý ochladzuje športovcov, ale aj vyššia hlučnosť ako u rotopédov.

Rotoped má oproti airbike iba šľapky, madlá sú statické a celý pohyb na ňom sa blíži skôr klasickému bicyklu. Precvičujú sa teda primárne nohy a ako brzdný systém býva najčastejšie použitý magnetický, ktorý má oproti airbike výrazne menšiu hlučnosť a je vhodnejší do bytov.

Eliptický trenažér má síce úplne odlišnú konštrukciu, avšak účinnosťou tréningu na ňom je k airbike najbližšie. Precvičujú sa na ňom paže aj nohy, avšak možná záťaž býva obvykle výrazne menšia. Ideálny je pre menej intenzívny kardio tréning, zatiaľ čo airbike obstojí aj pri náročných intervalových tréningoch a zaberá navyše menej miesta.

Hlavné výhody tréningu na airbike

  • Precvičenie a posilnenie celého tela
  • Efektívne spaľovanie kalórií a chudnutie
  • Bez nárazový pohyb šetrný ku kĺbom
  • Vhodný pre intenzívne kondičné tréningy
  • Neobmedzená tréningová záťaž dynamickým odporom
  • Zvyčajne nevyžaduje pripojenie do elektrickej siete
  • Najvyspelejší a najkomplexnejší fitness trenažér

Najlepšie air bikes – TOP 7

V tabuľke je výber 7 najlepších airbikov z testov a hodnotení pre rok 2024.


Zobraziť celú ponuku

Porovnanie parametrov

 inSPORTline Airbike ProinSPORTline Airbike LiteinSPORTline Airbike BeastBH Fitness CROSS 1100XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0Tunturi Platinum Air Bike PROHMS MP 6590 Air Bike
Hmotnosť64 kg40,6 kg72 kg48 kg89 kg71 kg27 kg
Rozmery (d × š × v)124 × 69,5 × 140 cm130,5 × 64 × 128 cm123 × 67,5 × 142 cm122 × 60 × 128 cm144 × 66 × 139 cm125 × 51 × 147 cm110 × 65 × 163 cm
Nastavenie sedlaVertikálne, horizontálneVertikálne, horizontálneVertikálne, horizontálneVertikálne, horizontálne, sklonVertikálne, horizontálneVertikálne, horizontálneVertikálne, horizontálne
Počet programov7674-13-
ViacViacViacViacViacViacViac

Recenzie 7 airbikov

inSPORTline Airbike Pro

inSPORTline Airbike Pro recenzie a test

inSPORTline Airbike Pro je vyšší rad trenažérov tohto výrobcu, rotopéd s ventilátorom je preto možné používať ako v domácom prostredí, tak v klubovom. Má síce ľahko vyššiu obstarávaciu cenu, za tú však ponúka veľkú robustnosť a kvalitu, preto má aj podľa recenzií a skúseností dobrý pomer cena/výkon.

Ventilátor/záťažové koleso má celkovú hmotnosť 4,8 kilogramov a nevyžaduje žiadne nastavovanie. Čím rýchlejšie sa šliape, tým väčšiu záťaž ponúka. Potešujúce je kvalitne prevedené pohybové ústrojenstvo spájajúce ventilátor so šľapkami a madlami. Práve madlá sú ďalšou devízou tohto modelu. Vďaka značnému tvarovaniu ponúka mnoho možností úchopu, čo pri tréningoch oceníte.

Sedlo je veľké a pohodlné, dá sa nastaviť ako výška, tak aj v horizontálnom smere. Niektorí by iba ocenili možnosť jeho výmeny za iné/vlastné, čo urobiť nemožno. Pre niektorých menších užívateľov môže byť obťažujúca väčšia vzdialenosť šľapiek od seba, podľa skúseností to však nevedie k problémom. Z ďalšej výbavy potom možno spomenúť LCD display, 7 programov, transportné kolieska, systém na vyrovnanie nerovností alebo držiak na nápoj či mobilný telefón.

Robustný rám a kvalitné spracovanie, mnoho možností úchopu madiel, pomer cena/výkon
Pre menších jedincov väčšia vzdialenosť šľapiek

inSPORTline Airbike Lite

inSPORTline Airbike Lite recenzie a test

inSPORTline Airbike Lite je kvalitný vzduchový rotopéd na doma, ktorý ponúka rozumný pomer medzi kvalitou a obstarávacou cenou. Výrobca u tohto modelu nešetril na pohyblivom ústrojenstve, ktoré je preto kvalitne spracované a dá sa u neho očakávať dlhá životnosť. Celková robustnosť nedosahuje takú úroveň ako drahšie a profesionálne stroje, aj tak je ale na doma skvelá, čo potvrdzuje nosnosť 135 kg.

Celková hmotnosť činí necelých 41 kilogramov, preto v spojení s transportnými kolieskami nie je veľkým problémom jeho premiestňovanie. Potešujúca je možnosť prepojiť s počítačom hrudný bezdrôtový pás a sledovať tak aktuálnu tepovú frekvenciu. Rovnako tak možno využívať tréningové programy, ktorých je celkom 6.

Airbike má na sebe integrovaný držiak na športovú fľašu aj držiak pre mobilný telefón, u ktorého niektorí spotrebitelia namietajú, že pri využití zakrýva mobilný telefón displej stroja. Iní by po skúsenostiach ocenili možnosť vypnúť alebo stlmiť akustické signály, ktoré sú podľa nich obťažujúce. Spotrebitelia naopak chvália široké možnosti nastavenia sedla, ktoré je možné posúvať horizontálne a nastavovať ho aj vertikálne.

Kvalitný airbike na doma, 6 programov a prijímač hrudného pásu, dobrá nosnosť
Hlasné akustické signály

inSPORTline Airbike Beast

inSPORTline Airbike Beast recenzie a test

Profesionálny vzduchový rotopéd inSPORTline Airbike Beast je najlepším airbikom v modelovom rade výrobcu Insportline. Ide o totožný trenažér, ktorý použil pri legendárnej „výzve storočia“ Attila Végh a Karlos Vémola. Jeho najväčšou prednostnou je robustnosť a kvalita dielenského spracovania, ktoré znesie aj časté a veľmi intenzívne používanie.

Vyššie spomínané dokladá celková hmotnosť 72 kg a nosnosť až 180 kilogramov. Brzdný systém je tvorený typickým vetrákom s oceľovými lopatkami, pričom hmotnosť kolesa je 4,8 kilogramov. Pre tréningy je k dispozícii 7 programov, medzi ktorými sú 2 intervalové, manuálne a ďalšie s možnosťou nastavenia cieľových hodnôt času, vzdialenosti alebo tepovej frekvencie. Samozrejmosťou je možnosť príjmu tepovej frekvencie z hrudného pásu.

LCD display je pomerne veľký a spolu s tlačidlami umožňuje jednoduché a rýchle ovládanie. Veľkou výhodou sú aj prepracované pohyblivé ramená s možnosťou niekoľkých úchopov. Tie sa dajú v prípade potreby odstaviť a trénovať bezpečne iba nohy, rovnako tak ako sa dajú využiť stúpadlá a trénovať iba hornú časť tela.

Najvyšší rad výrobcu s výborným spracovaním, ramená s niekoľkými úchopmi, 7 programov
Vyššia obstarávacia cena

BH Fitness CROSS 1100

BH Fitness CROSS 1100 recenzie a test

Airbike BH Fitness CROSS 1100 má veľmi zaujímavý pomer cena/výkon, pričom mu nie je čo zásadného vytknúť. Má veľmi dobrú nosnosť 150 kg a aj hmotnosť 48 kg odkazuje na kvalitné a pevné spracovanie. Dobré spracovanie potvrdzujú aj užívateľské recenzie, v ktorých spotrebitelia spomínajú a výborné možnosti nastavenia, takže ho využije pohodlne celá rodina.

Podľa výrobcu zvládne aj ľahko komerčné využitie a zaujme aj fakt, že veľká časť komponentov z pohyblivého ústrojenstva je štandardná a kompatibilná s cyklistickými dielmi. V ovládacom paneli je zakomponovaný držiak na športovú fľašu a dva displeje. Jeden slúži na intervalové cvičenie HIIT a druhý zobrazuje štandardné hodnoty ako sú čas, rýchlosť, srdcový tep alebo otáčky.

Snímanie tepovej frekvencie prebieha pomocou hrudného pásu, ktorého signál zvláda zabudovaný počítač v trenažéri prijímať. S tým sú spojené 4 HRC programy, ktoré sú riadené práve tepovou frekvenciou. Z ďalších vecí poteší nastaviteľné sedlo dokonca v troch smeroch, alebo dômyselne vymyslený ochladzovací systém, ktorý je vybavený nastaviteľnými lamelami.

HRC programy riadené tepovou frekvenciou, tri smery nastavenia sedla, regulátor prúdu vzduchu
Nič zásadného

XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0

XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0 recenzie a test

Airbike XEBEX AirPlus Expert Bike 2.0 je profesionálny rotopéd s ventilátorom, ktorý je považovaný zároveň za jeden z najlepších airbikov na trhu. Aj podľa recenzií a skúseností užívateľov má úplne skvelú stabilitu aj celkovú robustnosť, čo dokazuje svojou hmotnosťou 89 kg a bezkonkurenčnou nosnosťou 227 kilogramov.

Zásadnou výhodou tohto modelu je prítomnosť magnetickej brzdy pri lopatkovom odporovom kolese. Aj keď je intenzita záťaže aj tak defacto nekonečná, magnetická brzda dokáže záťaž zvýšiť až 4x. Ovláda sa navyše jednoducho manuálne a má 8 stupňov intenzity. Prevod od šľapiek je riešený remeňom, čo je lepšie a tichšie riešenie nevyžadujúce skoro žiadnu údržbu.

Airbike umožňuje tiež prepojenie so šikovným zariadením cez aplikáciu Smart Connect Ecosystem, čo prináša ďalšie výhody. Využiť je možné personalizované tréningy, ale aj obľúbené aplikácie ako sú Zwift, Kinomap, GymTrakt či RTG Cycling. Samozrejmosťou zostáva bezdrôtové pripojenie ANT+ pre hrudný pás. Vďaka dobrej konštrukcii a možnosti nastavenia sedla je stroj pohodlný aj pre vyššie osoby. Oceniť možno aj celkom 22 priemyselných ložísk pre dlhú životnosť a bezproblémový chod.

Odporové koleso doplnené o magnetickú brzdu, výborná stabilita, Bluetooth konektivita
Vysoká hmotnosť 89 kg

Tunturi Platinum Air Bike PRO

Tunturi Platinum Air Bike PRO recenzie a test

Tunturi Platinum Air Bike PRO je veľmi kvalitné a je možné ho používať aj v ľahko komerčnom prostredí. Pre domáce použitie je preto úplne dostačujúce a s hmotnosťou 71 kg zvládne zaťaženie až 165 kilogramov. Vzduchová brzda využíva zotrvačník s hmotnosťou 18 kg, čo je v porovnaní nadpriemerná hodnota a odkazuje k veľmi plynulému chodu.

Šliapací stred využíva kvalitného ložiskového uloženia, rovnako tak ako remeňový prevod medzi šľapkami a záťažovým kolesom. Potešujúca je možnosť využiť bezdrôtový hrudný pás a na srdcový tep naviazaných HRC programov, ktorý je celkovo 12.

Ovládací LCD display je podsvietený, je naň teda krásne vidieť aj pri temných podmienkach či v noci. Jeho napájanie prebieha iba pomocou 2 AA batérií, elektrická zásuvka teda nemusí byť v dosahu. Sedák sa dá nastaviť v dvoch osiach a je umožnené používať aj iba hornú časť tela, pretože pre nohy sa tu nachádzajú odkladacie plochy. Zamrzia iba jednoduché madlá bez možnosti využiť viac štýlov ich uchopenia.

Hmotnosť záťažového kolesa 18 kg, profesionálne kvalitné spracovanie, dobrá nosnosť 165 kg
Madlá bez väčšieho profilovania

HMS MP 6590 Air Bike

HMS MP 6590 Air Bike recenzie a test

HMS MP 6590 Air Bike patrí medzi najlacnejšie airbiky, čomu zodpovedá aj jeho určenie. Podľa výrobcu je ideálny pre nenáročné tréningy, na zvyšovanie fyzickej kondície, chudnutie a na účely rehabilitácie. Tréningy s vysokou intenzitou a vyššie zaťaženie nie je kvôli subtílnejšej konštrukcii príliš vhodné, a práve slabšia konštrukcia zodpovedá obstarávacej cene.

Tréningový počítač je dobre umiestnený pred športovcom a má jednoduchý displej s iba jedným tlačidlom, ktorým sa vymieňajú zobrazované hodnoty. Prepnúť si je možné na hodnoty času, vzdialenosti, rýchlosti, spálených kalórií a aktuálnej tepovej frekvencie, ktorá je snímaná dlaňovými senzormi na madlách.

Na konštrukcii nechýbajú tiež transportné kolieska, premiestňovanie trenažéra je preto ešte ľahšie, hoci s hmotnosťou 27 kg to nie je všeobecne náročné. Ako na skôr podpriemernú sa dá pozerať na nosnosť 110 kg a cene zodpovedá aj napríklad miskový šliapací stred. Ten bohužiaľ nemá ložiská, má tendenciu sa skôr opotrebovať a bohužiaľ sa ani obvykle nedá lacno opraviť.

Lacný airbike, nízka hmotnosť 27 kg, LCD display zobrazujúci základné hodnoty cvičenia
Miskový šliapací stred

Ako vybrať air bike

Airbike – vzduchový rotopéd, je do veľkej miery podobný klasickému rotopedu, a preto naň platia podobné pravidlá aj pri výbere, hoci isté špecifiká sa vždy nájdu. Pre dlhodobú a bezproblémovú službu by mal byť vybraný airbike vždy kvalitný, s dobrým technickým spracovaním as adekvátnou nosnosťou vrátane rezervy. Poznať kvalitný airbike sa dá podľa určitých technických špecifikácií, o ktorých píšeme nižšie, ďalej aj z recenzií užívateľov a skúseností s konkrétnym modelom.

Záťažové koleso/ventilátor/zotrvačník

Jasným prvkom, ktorým sa odlišuje airbike od rotopedu, je prítomnosť záťažového kolesa s lopatkami, ktoré vytvárajú pri pohybe odpor. Čím je rýchlosť otáčania väčšia, tým vyšší odpor vzniká a tým je cvičenie náročnejšie. Výrobcovia by u zotrvačníka mali uvádzať jeho hmotnosť, pretože čím má záťažové koleso vyššiu hmotnosť, tým intenzívnejší tréning môže byť. Náročnosť tréningu ovplyvňuje aj tvar lopatiek, ich počet, veľkosť a tiež materiál, z ktorého sú vyrobené.

Bohužiaľ však väčšina výrobcov viac detailov o samotnom záťažovom kole nespomína, preto sa treba spoľahnúť na recenzie a skúsenosti užívateľov – ak sú. Tie najpokročilejšie airbiky potom môžu disponovať ešte sekundárnou magnetickou brzdou, ktorá dokáže posunúť úroveň záťaže ešte na vyššiu úroveň. V praxi potom môžu byť trenažéry s touto druhou brzdou aj menej hlučné, pretože na dosiahnutie rovnakej záťaže nie je nutné roztočiť lopatkové koleso do takej rýchlosti.

Pohyblivé madlá

Pohyblivé rukoväte, madlá, niekedy tiež označované ako riadidlá, sú neoddeliteľnou súčasťou airbiku. Precvičujú hornú polovicu tela, teda predovšetkým paže, ramená a chrbtové svalstvo. Kvalitné stroje majú pohyblivé rukoväte umiestnené na ložiskách, menej kvalitné potom tento ložiskový spoj nemajú. Obyčajné stroje majú iba jednoduché madlá, zatiaľ čo drahšie a pokročilé stroje majú madlá tvarované, čo umožňuje veľké množstvo rôznych úchopov.

Paradoxne dobre vybavené airbiky nemajú v držadlách dlaňové senzory srdcového tepu, pretože sa predpokladá využitie hrudného pásu. Lacné vzduchové rotopedy v madlách môžu tieto snímače mať, pretože naopak prijímačom hrudného pásu nedisponujú.

Pri niektorých modeloch je možné pohyblivé madlá úplne odstaviť od zvyšku pohyblivej sústavy, cvičí sa potom iba dolná polovica tela, teda nohy. Madlá by mali byť vždy kvalite spracované, akákoľvek ich vôľa je nežiaduca a vedie skôr či neskôr k väčším problémom a poruche.

Sedlo a šľapky

Sedadlo je zásadnou časťou a malo by byť dobre nastaviteľné, aby na stroji mohli pohodlne športovať menšie aj vyššie osoby. Základom by mala byť možnosť nastavenia výšky sedla aj vzdialenosť sedla od madiel, teda vertikálny aj horizontálny pohyb. Lepšie vybavené modely umožňujú zmenu aj sklonu a tie najlepšie dovoľujú výmenu sedla za vlastné, obvykle športovejšie. Väčšina modelov má sedlá široká a pohodlná, čo nie všetkým musí vyhovovať. Možnosť vymeniť si sedlo za iné, obvykle športovejšie, je vítanou možnosťou.

Šľapky sú prehliadaným miestom pri výbere airbike. Obvykle ich kvalita spracovania rastie alebo padá s ohľadom na výšku obstarávacej ceny. Lacné airbiky majú obvykle šľapy mäkké a menej kvalitné, zatiaľ čo u drahších je to naopak. Tie najlepšie modely potom majú šľapky zhodné s klasickými bicyklami, alebo cyklistickými trenažérmi, vrátane možnosti ich výmeny. Zásadná je potom technika šliapacieho stredu, ktorá na prvý pohľad rozhoduje o celkovej kvalite trenažéra.

Základom všetkých lepších a kvalitných airbikov je ložiskový šliapací stred. Osou šľapiek vedie hriadeľ osadený v ložiskách, na ktoré sú pripevnené šliapacie páky a na nich následne šľapky. Toto riešenie je výrazne odolnejšie ako miskový stred a umožňuje jednoduchú opravu aj zámenu komponentov za vlastné.

Prevodové ústrojenstvo

Jedná sa o systém pohonu medzi šľapkami a záťažovým kolesom. Existujú dva systémy – pri lacných je typický reťazový prevod, zatiaľ čo kvalitnejšie sú obvykle vybavené remeňovým prevodom. Prevod pomocou reťaze je hlasnejší a spravidla vyžaduje väčšiu údržbu v podobe minimálne občasného premazania. Prevod pomocou remeňa je pomerne tichý, a hlavne je dlhý čas úplne nenáročný na údržbu.

Ovládací panel, display a funkcie

Keďže väčšina airbikov nedisponuje mechanickou, magnetickou ani inou ďalšou brzdou, tak ovládací panel slúži väčšinou iba na voľbu programu, alebo na zmenu zobrazovaných hodnôt. Býva spravidla umiestnený medzi madlami a ponúka jedno alebo niekoľko tlačidiel.

V rámci tejto časti je zakomponovaný aj display, ktorý býva LED alebo LCD. Môže zobrazovať čas cvičenia, prejdenú vzdialenosť, tepovú frekvenciu alebo odhad spálených kalórií a ďalšie informácie. S pomocou neho je možné tiež trénovať a dosahovať vytúžené výsledky podľa prednastaveného programu.

Programy – Prednastavené, alebo nastaviteľné programy pomáhajú k efektívnemu cvičeniu. Obľúbené sú najmä HIIT programy alebo programy HRC, ktoré sa riadia aktuálnou tepovou frekvenciou. Programy nenastavujú pochopiteľne záťaž, ale indikujú požadovanú rýchlosť/tempo cvičenia.

Bluetooth konektivita – Možnosť prepojenia trenažéra so smartfónom alebo tabletom zvyšuje možnosti aj komfort použitia. Dá sa potom napríklad využívať tréningové aplikácie ako sú Zwift alebo Rúvy.

Hmotnosť, rozmery, hlučnosť

Hmotnosť je obvykle v rádoch desiatok kilogramov. Subtílne airbiky môžu mať hmotnosť len do 30 kilogramov, zatiaľ čo kvalitné môžu dosahovať hmotnosť aj 60 až 100 kg. Čím je stroj ťažší, tým je aj stabilnejší a znesie intenzívnejšie zaobchádzanie. S týmito trenažérmi sa nepredpokladá častá manipulácia, a preto vysoká hmotnosť nie je rozhodne na škodu.

Rozmery sú podobné ako pri bežnom rotopede, vzduchový rotopéd s lopatkovým kolesom je však rozmernejší, pretože má v prednej časti veľké záťažové koleso. V porovnaní s eliptickým trenažérom je však menší a zaberie často aj polovicu miesta. Z hľadiska vhodnosti do menších bytov sa preto jedná o vhodný trenažér, akékoľvek možnosti zloženia sú u neho však vylúčené.

Ako je airbike vhodný do bytu z hľadiska rozmerov, nemusí to tak byť z hľadiska hlučnosti. Prevažná väčšina modelov má vzduchovú odporovú brzdu v podobe lopatkového kolesa, ktoré je hlučné. S vyššou intenzitou narastá aj hluk a z mnohých skúseností spotrebiteľov je zrejmé, že hlučnosť môže byť aj výrazná. Niektorí hlučnosť pri vysokej záťaži pripodobňujú k hlučnosti vysávača, s čím treba rátat. Na počúvanie hudby je preto dobré používať slúchadlá a ak plánujete používať trenažér v bytovom dome, je vhodné ho používať cez deň mimo hodiny nočného kľudu.

4.6/5 - (26 votes)

Recenzie a hodnotenia, porovnanie, rebríčky a testy pre ľahší výber produktov a nákupnú inšpiráciu.